Over dit beroep | YouChooz
Alle beroepen

Beroep

Telefonisch hulpdienstmedewerker

Mishandeling, een ernstige ziekte, eenzaamheid of andere problemen: in Nederland zijn er vele telefonische hulpdiensten waar kinderen, jongeren en volwassenen anoniem hun verhaal kwijt kunnen. Wil jij een luisterend oor bieden? Word dan telefonisch hulpdienstmedewerker.  

Delen
Choose
Your
Future
Over dit beroep
Wat ga je doen?
Past het bij je?

Over dit beroep

Mishandeling, een ernstige ziekte, eenzaamheid of andere problemen: in Nederland zijn er vele telefonische hulpdiensten waar kinderen, jongeren en volwassenen anoniem hun verhaal kwijt kunnen. Wil jij een luisterend oor bieden? Word dan telefonisch hulpdienstmedewerker.  

Wat ga je doen?

Mensen met problemen weten vaak niet waar ze hun verhaal kwijt kunnen of waar ze hulp kunnen krijgen. Soms hebben ze ook geen behoefte aan structurele hulp, maar willen ze alleen even (anoniem) hun hart luchten. Dat kan bij de diverse telefonische hulpdiensten die er in Nederland zijn.

 

Een bekend voorbeeld is de Kindertelefoon: er wordt over veel verschillende onderwerpen gebeld én gechat zoals relaties, pesten, seksualiteit, schoolproblemen en mishandeling. Je komt allerlei soorten bellers en chatters tegen tijdens je dienst. Sommigen hebben een serieuze vraag. Anderen blijven stil. Weet jij hiermee om te gaan?

 

Er zijn ook hulpdiensten voor volwassenen over allerlei zaken. Een ernstige ziekte, het verlies van een dierbare, problemen in het gezin: er is altijd wel een nummer dat gebeld kan worden.

 

Telefonische hulpdiensten worden bemand door professioneel opgeleide vrijwilligers. Als vrijwilliger moet je doorgaans minimaal een dagdeel per week beschikbaar zijn, geheim kunnen houden waar je werkt en vooraf een training volgen. Je voornaamste taak is het voeren van gesprekken. Je luistert, neemt de tijd, geeft mensen een duwtje in de rug of bent kritisch. Je zorgt ervoor dat iemand zich vrij voelt om te praten en verwijst eventueel door naar instanties die structurele hulp kunnen bieden.

 

Naast het werk aan de telefoon zijn er regelmatig thema- of bijscholingsavonden over bijvoorbeeld de sociale kaart (overzicht van hulpverleningsinstellingen waarnaar je kunt doorverwijzen) of over thema's zoals alcohol- en drugsverslaving, suïcide en seksualiteit. Als vrijwilliger kun je bovendien deelnemen aan werkgroepen die zich bezig houden met publiciteit of bijscholing.

Past het bij je?

Als telefonisch hulpdienstmedewerker moet je goed kunnen luisteren. Niet alleen naar wat er letterlijk gezegd wordt, maar ook naar de bedoeling achter de woorden. Zo kun je inspelen op wat iemand écht dwars zit en een waardevol luisterend oor bieden.

 

De gesprekken die je voert, kunnen voor jezelf best moeilijk zijn. Hoe reageer je bijvoorbeeld op iemand die door alcoholproblemen zijn gezin terroriseert of mishandelt? Je probeert altijd professioneel te reageren, maar mag natuurlijk ook best wel eens kritisch zijn. Hiervoor moet je stevig in je schoenen staan.

 

Je bent vrijwilliger en zult je moeten afvragen of je hier echt de benodigde tijd in wilt steken. Dit vrijwilligerswerk is behoorlijk serieus, dus je kunt niet zomaar op het laatste moment een dienst afzeggen. Wat dat betreft heb je dezelfde verantwoordelijkheden als bij een betaalde baan!

 

Kortom, wat je nodig hebt is:

  • een luisterend oor
  • stevige schoenen
  • voldoende tijd en zin

 

Gratis loopbaanadvies Sterk in je werk 
Wil je meer inzicht of dit beroep bij je past? En ontdekken wat jouw sterke punten zijn? Vraag een gratis loopbaangesprek aan via www.sterkinjewerk.nl.

Specificaties:

KANS OP WERK

Hoog

SALARIS

0, vrijwilligersfunctie