Beroep
Luisteren, meedenken en zoeken naar oplossingen, dat zijn eigenschappen die goed passen bij het beroep vertrouwenspersoon in de jeugdzorg. Als vertrouwenspersoon luister je naar verhalen van cliënten. Vaak willen zij hun ervaring met jeugdzorg vertellen. Maar het kan ook zijn dat zij een klacht of bezwaar hebben. Jij helpt hen om deze klacht goed te formuleren en in te dienen.
Denk jij dat je een luisterend oor kunt zijn voor deze mensen? Wij weten dat jij geheimen moet bewaren. Maar wij lichten stiekem al een tipje van de sluier op.
Als vertrouwenspersoon in de jeugdzorg sta je klaar voor mensen die met jeugdzorg te maken hebben. Dit kunnen kinderen zijn. Maar ook ouders, pleegouders en familieleden kunnen jouw hulp inschakelen. Deze mensen praten in vertrouwen met jou, bijvoorbeeld als zij een klacht hebben of iets willen bespreken over jeugdzorg.
Er zijn mensen die een bijzonder verhaal hebben. Zij kunnen of willen dat niet kwijt aan iemand anders. Maar jou nemen ze wel in vertrouwen. Er zijn bijvoorbeeld cliënten die graag vertellen over hun ervaring met jeugdzorg. Ook kunnen ze bij jou een klacht of bezwaar indienen of een probleem met hulpverleners melden.
Vaak hebben de verhalen en vragen een juridische achtergrond. Cliënten weten vaak niet hoe zij daarmee moeten omgaan. Als vertrouwenspersoon luister je naar deze verhalen. Je bespreekt oplossingen en je geeft informatie en advies. Zo kunnen cliënten weer verder. In bijna alle gevallen vertel je welke rechten ze hebben. Hiervoor houd je rekening met de Wet op de jeugdzorg.
Jouw doel is om klachten zo efficiënt en snel mogelijk af te handelen. Soms gaat het alleen om het herformuleren van een vraag of klacht. Maar het kan ook zijn dat je met alle betrokken partijen overlegt om te zoeken naar een (juridische) oplossing. Daarbij blijf je als vertrouwenspersoon altijd onafhankelijk.
Als vertrouwenspersoon maak je makkelijk contact met mensen. Zij vertellen jou een verhaal in vertrouwen. Daarom is het fijn als ze zich bij jou op hun gemak voelen. Om cliënten bij te staan moet je ook intensief kunnen luisteren, zodat je hen goed kunt helpen met hun problemen.
Heb je een vlotte babbel? Dat is mooi! Communicatieve vaardigheden zijn bij dit beroep namelijk onmisbaar. Als vertrouwenspersoon ben je onafhankelijk en kun je goed zelfstandig werken. Dit betekent dat je beschikt over verantwoordelijkheidsgevoel. Ook doorzettingsvermogen is belangrijk, want de beste oplossing ligt niet altijd voor het oprapen.
Kennis van wet- en regelgeving is erg belangrijk. Je kunt mensen immers geen advies geven als je geen verstand van zaken hebt. Daarbij ben je geduldig genoeg om jouw advies uit te leggen. Dat kan soms ingewikkeld zijn omdat de meeste mensen niet veel van wet- en regelgeving afweten.
Kortom, wat je nodig hebt is:
Gratis loopbaanadvies Sterk in je werk
Wil je meer inzicht of dit beroep bij je past? En ontdekken wat jouw sterke punten zijn? Vraag een gratis loopbaangesprek aan via www.sterkinjewerk.nl.
Kijk ook eens bij:
Specificaties:
KANS OP WERK
Gemiddeld
SALARIS
€€3489 - 5144 per maand