De Details van de Gehandicaptenzorg | YouChooz
Ga naar belangrijkste content
Alle verhalen & ervaringen

De Details van de Gehandicaptenzorg

In de tweede blog van de meiden van @werkenindegehandicaptenzorg vertellen Cindy en Marije hoe hun dag tot in detail in zijn werk gaat. 

 

 

Onze cliënten hebben 24 uur zorg nodig, er zijn dag-, avond en nachtdiensten. Geen enkele dienst is hetzelfde en de tijden van de diensten verschillen ook per locatie. De tijden worden aangepast naar de wensen en behoeften van de woning. Wij zijn met 2 collega’s op 8 of 9 cliënten. Een verantwoordelijke dienst (niveau 3 of 4) en een ondersteunende dienst (niveau 2). Op de ene woning werkt de ondersteunende dienst tot 11:00 en bij de andere woning tot 12:00. 

Binnen ons terrein hebben we de luxe om een nachtteam te hebben waardoor enkel de dag- en avonddiensten werken, maar wel vrij zijn om af en toe een nachtdienst mee te draaien. Wij vinden dat wel belangrijk om te doen, zodat je ook naar familie kunt beargumenteren hoe de nachten verlopen. 

 

Als wij dagdienst hebben, beginnen wij met de overdracht van de nacht naar de dagdienst. Dit gebeurt mondeling in het kantoor beneden in ons gebouw.  Voor de corona tijd namen we in alle woningen de rapportages door op onze laptop en bespraken we de bijzonderheden. Helaas is dit door de corona tijd niet meer mogelijk, dus gaat ieder naar zijn of haar eigen afdeling om daar de rapportage te lezen. 

Daarna zijn er sommige cliënten die medicatie al om 7:00 of om 7:30 nodig hebben, omdat het bijvoorbeeld even moet inwerken. Dit wordt dan op bed gegeven in de vorm van appelmoes of opgelost en door hun sonde gegeven.

 

Vervolgens wordt er een verdeling gemaakt tussen de collega om de ochtendspits aan te pakken. Eigenlijk slapen er vaak 1 of 2 cliënten uit, die dan later in de ochtend lekker in bad gaan en of een andere activiteit krijgen aangeboden. Een win-win situatie! Kijkend naar wat de cliënt nodig heeft en om voor ons de werkdruk wat verlagen. We maken zelf nooit cliënten wakker, we stimuleren ze wel door bijvoorbeeld daglicht door de kamer heen te laten gaan of zachte snoezelmuziek op te zetten.

 

Vanaf 9:00 kunnen de cliënten opgehaald worden door dagbesteding. Er is geen vaste volgorde wie er als eerst mee gaat, maar er wordt gekeken welke cliënt klaar is om te gaan en wie er behoefte heeft aan dagbesteding.

 

Tot 10:00 is het meestal spits. Daarna zorgen wij voor de uitslapende cliënten. Die verwennen wij extra; ontbijtje op bed, lekker in bad, extra aandacht. Want dat verdienen zij! De uitslapende cliënten gaan meestal rond 13:00, na de lunch, naar dagbesteding. 

 

Sommige cliënten gaan een halve dag naar dagbesteding vanwege de draagkracht. Op het moment dat de uitslapende cliënt naar dagbesteding gaat, wordt de cliënt die een halve dag gaat weer opgehaald. 

 

De cliënten die de middag thuis zijn gaan lekker op bed rustig met of zonder tv of een muziekje aan. 

 

Daarna is het tijd voor onze administratie. Rapportage schrijven, zo nodig medische dienst bellen, de agenda afwerken en de woning netjes maken voor de volgende dienst. 

 

Om 14.30 uur begint de avonddienst, de verantwoordelijke dienst van de dag- en avonddienst overlappen elkaar een half uur. In deze tijd kun je mondeling de overdracht doen van de dag- naar de avonddienst en kun je samen wat dingen bespreken. Het is fijn om met je collega's te sparren over situaties die gebeurd zijn of om te kijken hoe je deze situaties wilt gaan aanpakken. Om 15.00 uur zit de dagdienst erop en begint de avonddienst met werkzaamheden voor de collega met de verantwoordelijke avonddienst. 

 

Tussen 15.00 - 16.30 uur begeleid je de cliënten die thuiskomen van dagbesteding. Per bewoner wordt er gekeken waar hun behoefte ligt, zoals rusten op hun kamer of met elkaar een film kijken in de woonkamer. De cliënten die thuis aan het rusten waren worden naar behoefte uit bed gehaald of uit de rust sfeer gehaald. Zij krijgen dan vaak nog een kopje koffie en een fruitje aangeboden. 

 

Daarnaast is er nog tijd om de maaltijden in de oven te doen zodat deze klaargestoomd kunnen worden als avondmaaltijd, de administratieve taken op te pakken en de agenda af te werken. 

 

Om 17.00 uur begint opnieuw de spits, dit is vaak tot 21.00 uur en hier wordt je in ondersteund door de ondersteunende dienst die dan aansluit voor de avonddienst. Tussen 17.00 en 18.00 uur wordt er eten aangeboden aan de cliënten. Daarna is er even tijd om zelf te eten en om 18.30 uur begin je met de ADL zorg van de avond. Per cliënt kijk je opnieuw naar hun behoefte en wensen, wie er al naar bed wil of wie nog wel lekker zit en bijvoorbeeld nog een wandeling buiten zou willen maken. Mocht hier tijd voor zijn natuurlijk! Rond 19.00 uur is er nog een koffierondje voor de cliënten, de meeste worden hierna naar bed gebracht. 

 

Tussen 21.00 en 21.30 uur liggen de meeste bewoners op bed. De ondersteunende dienst werkt meestal tot 21.00 of 21.30 uur. Voordat de ondersteunende dienst weggaat zorg je er met elkaar voor dat de woning weer netjes achtergelaten wordt voor de volgende dag. De verantwoordelijke dienst blijft dan alleen achter om te gaan rapporteren en de laatste zorg aan te bieden aan de cliënten, denk hierbij aan een wisselligging, medicatie verstrekken of iemand nog een verschoning geven. Als er nog tijd over is werk je nog wat administratieve taken weg. Vanaf 22.20 uur kan je gaan overdragen naar de nachtdienst, de bijzonderheden die van belang kunnen zijn voor in de nacht worden dan doorgegeven. Om 22.30 uur zit je dienst er op en wordt de woning afgesloten door de verantwoordelijke avonddienst. 

 

Over de hele dag gezien werk je de agenda af, dit kan uiteenlopende zaken zijn zoals afspraken met disciplines, familie of afspraken voor en met cliënten. Vele cliënten hebben externe activiteiten die aan huis aangeboden worden zoals een massage of schoonheidsbehandeling.  Ook hebben wij fantastische vrijwilligers en betrokken familieleden die regelmatig een activiteit komen ondernemen of op bezoek komen. Wij vinden het belangrijk om hier tijd voor vrij te maken zodat je even een praatje kan maken en hen kan ondersteunen met hetgeen dat zij wensen.  

 

Helaas hebben wij de onvoorziene situaties niet in de hand wat helaas veel voorkomt op de werkvloer. Denk hierbij aan vervelende epileptische insulten waarbij er gehandeld moet worden of cliënten die veel ongemak laten zien waar gehandeld in moet worden zodat de cliënt zich prettiger voelt. Na deze situaties worden er vaak disciplines ingeschakeld en wordt familie op de hoogte gesteld. 

 

De administratieve taken zijn heel uiteenlopend, dit betreft doktersafspraken, overleggen met disciplines, afspraken met cliënten zoals naar de tandarts gaan of naar de fysio. Maar ook taken zoals roosteren, oplossen van open diensten, begeleiden van leerlingen en stagiaires, contact met het netwerk van de cliënt en het zorgplan bijhouden horen hierbij. 

 

Door deze verschillende factoren maakt het ook dat geen enkele dag- of avonddienst hetzelfde verloopt. De planning is namelijk altijd anders, gericht naar de bewoner en de afspraken die er die dag gepland staan. 


 

De eerste blog van Cindy en Marije lezen? Dat kan hier

 

Ook kun je Cindy en Marije volgen op Instagram.