Van ambulant begeleider naar persoonlijk begeleider binnen de Jeugdzorg. | YouChooz
Ga naar belangrijkste content
Alle verhalen & ervaringen

Van ambulant begeleider naar persoonlijk begeleider binnen de Jeugdzorg.

In deze blog vertelt Niels over zijn carrière tot dusver en waarom hij de keuze heeft gemaakt om de overstap te maken naar persoonlijk begeleider.

2021 M05 12, Wed

Als ambulant begeleider kwam ik voornamelijk terecht in (multi-probleem) gezinnen. Het meeste contact had ik niet met de kinderen, maar met de ouders. Zij hebben een belangrijke invloed op de kinderen en zijn degenen die het uiteindelijk toch vanuit thuis moeten gaan doen. Ik merkte dat ik liever met de jeugd zelf aan de slag wilde. Na twee jaar heb ik daarom de overstap gemaakt en ben ik terecht gekomen bij een dagbehandeling.

Bij de dagbehandeling worden kinderen aangemeld waar het thuis crisis is of dreigt te worden. Het gaat thuis dusdanig de verkeerde kant op dat de zorg om de hoek is komen kijken. Mocht er geen verbetering komen in de thuissituatie dan is er een mogelijkheid dat het kind uit huis geplaatst gaat worden. Hier wordt niemand blij van en om deze reden worden kinderen vaak bij ons aangemeld. Vaak zijn er al signalen vanuit school en mogelijk andere partijen. Op de dagbehandeling werk ik met een klein sterk team. Wij zijn allen SKJ-geregistreerd. Dat is een vereiste. 

 

SKJ staat voor Stichting Kwaliteitsregister Jeugd en is hét beroepsregister voor jeugdprofessionals in Nederland. Met een SKJ-registratie laat je aan jeugdigen, ouders en opdrachtgevers zien dat je ervaring, kennis en vaardigheden hebt om goede hulp te bieden in complexe situaties. Ook laat je hiermee zien dat je continu werkt aan je vakbekwaamheid en investeert in de kwaliteit van je vak.

 

Verder hebben we een nauw betrokken gedragswetenschapper aangesloten bij de dagbehandeling en een maatschappelijk werker die nauw contact heeft met de ouders. Bij de meeste kinderen die bij ons komen zit er een ambulant hulpverlener die werkt in de thuissituatie. Op deze manier werken we aan een volledige aanpak.

 

Op de dagbehandeling zelf komen de kinderen uit school naar ons toe. Wij bieden een gestructureerde dag aan waarin de kinderen afspraken kunnen maken om samen te spelen of alleen, als ze dat liever willen.

“”"Gedurende de dag zijn er continu situaties waarin de sociale vaardigheden worden geprikkeld. Als persoonlijk begeleider, begeleid je deze situaties en grijp je in indien nodig."“”

Het aanleren of verbeteren van de sociale vaardigheden zijn onderdeel van onze werkwijze. Ook emotieregulatie komt vaak aanbod: het herkennen van emotie en het leren ermee omgaan. 

 

Verder bieden we een veilige omgeving aan waarin we het gezinsleven zo veel mogelijk proberen na te bootsen. Daarnaast hebben de kinderen ook persoonlijke doelen. Deze doelen worden besproken en gevormd met de gedragswetenschapper en de persoonlijk begeleider om het kind zo goed mogelijk te helpen ontwikkelen en de juiste stappen te laten zetten met als doel het verbeteren van de thuissituatie.

 

Wil jij ook werken binnen de Jeugdzorg? Lees dan verder over de studie Social Work of beroep als Jeugdzorgwerker.